رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت لرستان: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با وجود پیشنهاداتی مانند افزایش مشوق های هدفمند مالیاتی، کاهش مالیات عملکرد تولید مهم ترین لایحه دولت است که باید به طور ویژه در مجلس جدید روی آن بحث شود.

گفت و گوی قدس با رحمان سالاری پیرامون مهم ترین لایحه مالیاتی دولت که باید به طور ویژه در مجلس جدید روی آن بحث شود

به زعم بسیاری از کارشناسان، در شرایط فعلی، مالیات های بالای تولید، نبود انگیزه برای توسعه زنجیره ارزش و مالیات سنگین بر کار افراد، مانع از جهش تولید و سرمایه گذاری خرد مردم در اقتصاد مولد شده است.

دولت با درک این موضوع و با هدف حمایت از تولید و از رونق انداختن فعالیت های سوداگرانه به ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به مجلس پرداخته است. به زعم بسیاری از کارشناسان، لازم است این لایحه با فوریت در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

فعالان اقتصادی از شرایط سخت تولید گلایه دارند و خواستار حمایت دولت از تولید و مقابله با اقتصاد زیرزمینی و غیرشفاف کشور هستند. در همین راستا، آنان نیز از مجلس توقع دارند که به سرعت به بررسی لایحه بپردازد و زمینه را برای حمایت از تولید فراهم کند.

به ویژه کارشناسان تأکید دارند که این لایحه در راستای مدیریت سرمایه های خرد بسیار اثرگذار خواهد بود. زیرا مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه های خرد مردمی، انگیزه ای برای آنان به منظور مشارکت در اقتصاد به وجود می آورد. نظرات حمیدرحمان سالاری، رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان لرستان را در ادامه در خصوص مزیت های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و لزوم تصویب این لایحه در مجلس می خوانید.

سالاری در خصوص لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که دولت به مجلس فرستاده است، تصریح کرد: متاسفانه در شرایط فعلی تولید وضعیت خوبی ندارد. تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای به لحاظ مالیات، بیمه و... روبرو هستند. وضعیت به گونه ای است که حاشیه سود تولید بسیار پایین است. در حالی که فعالیت های سوداگرانه سود بالایی دارند.

پیشنهاد مثبت دولت مبنی بر کاهش 40 درصدی مالیات تولید

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، هر نوع حمایت از تولید می تواند کمک کننده باشد و فضای تولید را پررونق تر خواهد کرد. پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد را مثبت ارزیابی می کنم. این طور حمایت ها باید به حداکثر برسند، به نحوی که تولید رونق بگیرد و شرایط برای فعالیت بیش از پیش فعالان اقتصادی در فضای قانونی و سالم کشور به وجود بیاید.

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان، نرخ های مالیاتی است. هر چقدر این نرخ ها پایین بیایند، کمک بیشتری به بخش فعال و مولد کشور می کنیم. در همین راستا، پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش تقریباً 40 درصدی مالیات عملکرد تولید مثبت است.

سالاری گفت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور، زیرزمینی است. افرادی هستند که فعالیت اقتصادی دارند و سودهای کلانی می برند، اما مالیات نمی پردازند. پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مبنی بر اخذ مالیات از بخش های غیرمولد اقتصاد همچون سرمایه و دارایی نیز می تواند کمک کننده باشد. اما شرطش این است که برنامه ریزی های دقیقی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر این سیاست را به درستی پیش نبریم، ممکن است به بیرون کشیدن دارایی های افراد از بانک ها منجر شود. به نحوی که سرمایه ها به بازارهایی مانند سکه، دلار، ارز و... سرازیر شود.

اهمیت در نظر گرفتن مشوق برای سرمایه های خرد مردمی

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، نام سال را جهش تولید با مشارکت مردم اعلام کرده اند. بخش خصوصی و تولیدکنندگان در واقع همان بخش خصوصی هستند که باید زمینه پررنگ شدن حضور آن ها در اقتصاد کشور را فراهم کنیم. لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم و کاهش مالیات عملکرد تولید می تواند در رونق این بخش موثر باشد و به تحقق شعار سال کمک کند.

سالاری گفت: در نظر گرفتن مشوق برای سرمایه های خرد مردمی نیز بسیار مفید خواهد بود. این امر به سوق دادن سرمایه ها به بخش های مولد می انجامد که اتفاق خوبی است.

وی در پایان تأکید کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با وجود پیشنهاداتی مانند افزایش مشوق  های هدفمند مالیاتی، کاهش مالیات عملکرد تولید می تواند مهم ترین لایحه دولت در تحقق شعار سال باشد. در همین راستا، لازم است که مجلس به سرعت به بررسی این لایحه و تصویبش بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.